De aanleg van 8 tot 10 laadpunten voor vijftig E-bussen van de RET op het Zuidplein – met bestemming Barendrecht - laat voorlopig nog op zich wachten. De RET en de gemeente Rotterdam hebben advies ingewonnen bij het Instituut voor Fysieke Veiligheid, omdat de plaatsing van laadpalen voor bussen met bijbehorende apparatuur op een overdekt busstation een relatief nieuw fenomeen is waar nog weinig ervaring mee is.
De veiligheid is tot nu toe onvoldoende gewaarborgd. Reden voor de Vereniging van Eigenaren Zuidplein om de uitvoering van het plan tegen te houden. De vergunning is om die reden ook door de gemeente ingetrokken. De gesprekken tussen de gemeente en de VvE zitten momenteel muurvast.
Volgens de directeur-bestuurder van de VvE Zuidplein ligt de schuld bij de gemeente Rotterdam en kwamen de bewoners ‘’elke keer voor nieuwe verrassingen te staan. Opmerkelijk is dat bij het afgegeven van de vergunning de gemeente onvoldoende heeft gekeken naar de veiligheidsaspecten.’’
Hoewel het laden van elektrische bussen volgens de gemeente Rotterdam veilig is, vindt wethouder Bokhove het ‘’wellicht door de specifieke locatie toch wenselijk om extra veiligheidsmaatrelen te nemen. Daarom zijn er'', zegt ze, ''nu in afstemming met Bouw- en Woningtoezicht (BWT) nadere onderzoeken gaande met betrekking tot de veiligheid van transformatoren onder het complex die tot doel hebben een nieuwe vergunning te kunnen verlenen waarin de veiligheidsaspecten nadrukkelijk worden meegewogen.’’
In een adviesdocument heeft Brandweer Nederland aanbevelingen opgenomen hoe er moet worden omgegaan met de veiligheidsaspecten van elektrische voertuigen in parkeergarages. Maar die gelden nog niet voor bussen.
Het verzoek voor een versnelde oplossing kwam van het groenrechtse raadslid Van Groningen van de VVD.